A Green Observer

Τα τεκταινόμενα από την δική μας προοπτική

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ (ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΣ) ΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ 21/08/2012

Επιλέγοντας να κάνετε Follow, Θα ενημερώνεστε πρώτοι για κάθε νέο άρθρο. Μπορείτε πάντα πολύ εύκολα να κάνετε Unfollow όποια στιγμή το επιθυμήσετε.

Εκτός από τα πανέξυπνα κινητά τηλέφωνα και τις υπερμεγέθεις τρισδιάστατες τηλεοράσεις, τι άλλο έρχεται στο μυαλό, όταν ακούτε τη λέξη «τεχνολογία»; «Ηλεκτρονικοί υπολογιστές», είναι σίγουρα η πιο προφανής απάντηση, ωστόσο πόσοι από εσάς σκεφτήκατε ηλεκτρικούς φακούς, κινούμενα τερατάκια, ή φωτογραφικές κορνίζες; Και όμως, ρωτήστε ένα Αγγλάκι που μόλις τελείωσε το Δημοτικό, και σας βάζω στοίχημα πως θα αναφέρει ορισμένα από αυτά. Ο λόγος; Πολύ απλά, από την πρώτη Δημοτικού τα παιδιά, εκτός από λογοτεχνία, μαθηματικά και φυσική, έχουν και ένα ξεχωριστό μάθημα «τεχνολογία και ντιζάιν», στο οποίο σχεδιάζουν και κατασκευάζουν όλα τα παραπάνω.

Κατά τη διάρκεια κάθε σχολικής χρονιάς, τα παιδιά, δουλεύοντας τρία με τέσσερα πρότζεκτ, έρχονται σε επαφή με διαφορετικές τεχνολογικές καινοτομίες, πειραματίζονται, μαθαίνουν την ιστορία και τις πρακτικές χρήσεις τους και χρησιμοποιώντας καθημερινά υλικά κατασκευάζουν αντικείμενα στηριζόμενα σε ό,τι έχουν μάθει. Ετσι, ξεκινούν στις πρώτες τάξεις με μοχλούς, γρανάζια και τροχούς, περνούν σε συστήματα πεπιεσμένου αέρα και ηλεκτρονικά κυκλώματα και τέλος καταλήγουν να προγραμματίζουν τηλεκατευθυνόμενα συστήματα. Η ιδιαιτερότητα του μαθήματος, ωστόσο, έγκειται στον τρόπο με τον οποίο διδάσκεται. Μετά τα πρώτα μαθήματα, στα οποία παρουσιάζει το νέο αντικείμενο και κατευθύνει την τάξη προς το επιθυμητό αποτέλεσμα, ο δάσκαλος περνάει σε δεύτερη μοίρα, έχοντας έναν υποστηρικτικό ρόλο και οι μαθητές παίρνουν τα ηνία.

Τον όρο «πρότζεκτ» τον άκουσα για πρώτη φορά στο πανεπιστήμιο και οφείλω να ομολογήσω πως πέρασε αρκετός καιρός μέχρι να νιώσω σίγουρος ότι γνωρίζω ανά πάσα στιγμή τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνω. Οι μαθητές μου, όμως, αν και μόλις οκτώ ετών, ξέρουν επακριβώς τι εστί… βερίκοκο. Τη χρονιά που μας πέρασε το αγαπημένο μας πρότζεκτ ήταν τα «κινούμενα τερατάκια». Η συγκεκριμένη ενότητα βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν τον έλεγχο απλών πνευματικών συστημάτων, μιας και το τερατάκι τους έχει κινούμενα τμήματα που ελέγχονται με πεπιεσμένο αέρα. Ολοι μαζί αποφασίσαμε το σχέδιο εργασίας και τη μέθοδο που θα ακολουθήσουμε, προγραμματίσαμε τα βήματα της έρευνας, σχεδιάσαμε τα τερατάκια μας, διαλέξαμε τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε και ποιο θα είναι το κινούμενο τμήμα και γράψαμε οδηγίες για το πώς θα τα κατασκευάσουμε. Κατόπιν, αξιολογήσαμε τα έργα μας, αναθεωρήσαμε πιθανώς λανθασμένες αρχικές αντιλήψεις και κοινοποιήσαμε τα συμπεράσματά μας στις άλλες τάξεις. Ενα κουτί από αυγά, μαρκαδόροι, πολύχρωμα χαρτόνια, μια σύριγγα, ένα πλαστικό σωληνάκι, ένα μπαλόνι και πολλή φαντασία ήταν ό,τι χρειαστήκαμε. Από εκεί και πέρα, το έμφυτο ταλέντο των παιδιών ήταν υπεραρκετό, για να ζωντανέψει τα τερατάκια.

Το κερασάκι στην τούρτα; Σύμφωνα πάντα με τη λογική της μάθησης μέσα από το παιχνίδι, φέραμε τα Lego μας από το σπίτι και φτιάξαμε έναν εκσκαφέα που λειτουργεί με ένα πνευματικό σύστημα! Το ρεζουμέ; Συμμετέχοντας στη διαμόρφωση και τη διεξαγωγή της διδασκαλίας από την ηλικία των πέντε, τα παιδιά στην Αγγλία έχουν τις απαραίτητες γνώσεις, για να σχεδιάζουν και να υλοποιούν πρότζεκτ.

Στη χώρα μας, τα αντίστοιχης ηλικίας πιτσιρίκια λύνουν και δένουν με ρυθμούς πολυβόλου τα κάθε λογής iPad και PSP, αλλά αγνοούν το πώς και το γιατί πολύ απλούστερων τεχνολογικών «θαυμάτων». Πρέπει να περιμένουν μέχρι το Γυμνάσιο για το μάθημα της τεχνολογίας, χάνοντας έτσι όχι μόνο πολύτιμο χρόνο, αλλά και το ενδιαφέρον τους μετέπειτα ως ενήλικες. Ενας πολύ πρωτότυπος τρόπος, για να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον τους ξανά για το τι εστί τεχνολογία, είναι να παρακολουθήσουμε το top 10 του Technology Review -το περιοδικό που εκδίδεται από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας ΜΙΤ στη Μασαχουσέτη. Κάθε χρόνο τέτοιο καιρό, οι συντάκτες του περιοδικού κάνουν μια ανασκόπηση όλων των καινοτομιών που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια του χρόνου που φεύγει και επιλέγουν τα δέκα που πιστεύουν πως θα αλλάξουν τη ζωή μας.

Το μόνο κριτήριο; Το κατά πόσο η συγκεκριμένη τεχνολογία μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Η φετινή δεκάδα λχ. περιλαμβάνει μπαταρίες υψηλής ενέργειας που θα συμβάλουν στη μείωση του κόστους των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων και νέους ηλεκτρονικούς μετασχηματιστές που ελέγχουν αποτελεσματικότερα τη ροή και σταθεροποιούν υπολογιστικά πλέγματα. Ορισμένες από τις επιλογές θα αλλάξουν τον τρόπο που χρησιμοποιούμε την τεχνολογία (απομακρυσμένος έλεγχος τηλεοράσεων και αυτοκινήτων μέσω χειρονομιών), ενώ άλλες θα βελτιώσουν την υγεία μας (γενετική αποκωδικοποίηση των καρκινικών όγκων για αποτελεσματικότερες θεραπείες). Το αναλυτικό άρθρο μπορείτε να το βρείτε στη διεύθυνση: http://www.technologyreview.com/tr10.

Εν κατακλείδι, μήπως έχουμε παραεπικεντρωθεί σε ορισμένα δέντρα και κάπου χάσαμε το δάσος; Καλά όλα τα σούπερ gadgets που κάνουν τη ζωή μας ακόμη πιο εύκολη (ή δύσκολη και περίπλοκη για μερικούς άλλους!), ωστόσο η τεχνολογική μόρφωση δεν περιορίζεται εκεί. Με την αρωγή της επεμβαίνουμε και τροποποιούμε πολλούς τομείς της ζωής μας. Αναμφίβολα, λοιπόν, οι μαθητές χρειάζεται να έλθουν από νωρίς σε επαφή µε το περιεχόμενο και τις μεθόδους που χρησιμοποιεί η τεχνολογία, καθώς είναι αυτοί που θα συμμετάσχουν τα επόμενα χρόνια στη διαμόρφωση της τεχνολογίας του μέλλοντος και αυτοί που θα επινοήσουν, θα κατασκευάσουν και θα αποφασίσουν για τη χρήση των νέων τεχνολογικών δημιουργημάτων.

Σίμος Βερβερίδης

ΠΗΓΗ

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s